نحوه زدن رزین روی سنگ انتیک

رزین زدن روی سنگ، با هدف ایجاد لایه‌ای نانو عایق انجام می‌شود، که مزایای متعددی دارد.‏ در واقع، رزین به دلیل حالت بی‏ رنگی که دارد، یک پوشش نامرئی به شمار می‌آید. این پوشش سبب می‌شود تا سنگ مورد نظر دچار تغییر رنگ نشده و حتی خاصیت ضد آب نیز پیدا کند.‏ به طور کلی، رزین از ترکیباتی آلی است که می‌تواند مصنوعی یا طبیعی باشد. همچنین، رزین دارای حالتی شفاف و یا رنگی بین زرد تا قهوه‌ای نیز هست.‏ استفاده از رزین در صنایع بسیار گسترده‌ای مثل تولید محصولات تزیینی، برخی رنگ‌ها، تهیه انواع مختلفی از کفپوش‌ها، بندی کردن نمای ساختمان‌ها و ... رایج است.‏ رزین زدن روی سنگ انتیک روش بسیار کاربردی، برای استحکام بخشیدن به سنگ انتیک و ایجاد لایه‌ای محافظتی و ضد آب برای آن است.‏ سنگ انتیک چیست و چه کاربردی دارد؟

سنگ آنتیک با قرارگیری قطعات شکسته سنگ‌ها یا در واقع، خرده سنگها در کنار هم تشکیل شده، که ظاهری جذاب داشته و به عنوان نوعی سنگ دکوراتیو شناخته می‌شود.‏ در تولید سنگ انتیک، خرده سنگ‌ها به کمک چسب‌های دارای پایه رزینی، به یکدیگر متصل می‌شوند.‏

رزین روی سنگ انتیک

از رزین برای براق کردن سنگ انتیک نیز استفاده می‌شود.‏ رزین زدن روی سنگ انتیک سبب می‌شود تا این سنگ دکوراتیو از آلاینده‌ها در امان باشد و در صورت کثیف شدن راحت‏تر تمیز شود.‏ در ادامه به کاربرد رزین، مزایای آن و آموزش کامل زدن رزین روی سنگ می‌پردازیم.

آموزش کامل زدن رزین سنگ

رزین برای آب‏بندی کردن سطوح یا نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده می‌تواند بر روی سنگ‌های مختلفی مثل نمای آجری، نمای سنگ‌های مرمریت و گرانیت، سنگ‌های متخلخل، بلوک‌ها، سطوحی از جنس خاک رس، آهک و غیره اجرا می‌شود.‏ چرا از رزین روی سنگ‌های نمای ساختمان استفاده می‌شود؟ زیرا رزین زدن روی سنگ، دارای مزیت‌های بسیاری شامل موارد زیر است:

  • محافظت سطح آن در برابر آلاینده‌ها
  • ایجاد ویژگی ضد شوره برای سنگ
  • جلوگیری از خسارت‌های مرتبط با شرایط آب و هوایی، هوازدگی و یخ زدگی
  • ایجاد لایه‌ای محافظ در برابر اشعه ماورا بنفش و ایجاد مقاومت در برابر حرارت بالا
  • عدم ایجاد تغییر در ساختار فیزیکی و شیمیایی سنگ
  • عدم ایجاد تغییر رنگ سنگ
  • اجرای آسان و جذب سریع

همچنین توجه داشته باشید که آگاهی از مراحل زدن رزین روی سنگ انتیک، اهمیت ویژه‌ای دارد. توجه به مراحل اجرا سبب می‌شود تا ‏نتیجه نهایی ایده‌ال باشد.‏

آموزش کامل زدن رزین سنگ

رزین‌ها شامل دو نوع مختلف بر پایه آب و بر پایه حلال هستند. نوع رزین باید با توجه به سنگ بستری که قرار است رزین کاری شود و طبق نظر متخصصین این کار انتخاب گردد.‏ مراحل زدن انواع رزین روی سنگ، در زیر به طور کامل ذکر شده است.

زدن رزین بر پایه آب روی سنگ

این مدل رزین باید ابتدا با آب رقیق شود و سپس با استفاده از دو ابزار مختلف، که پیستوله یا قلمو هستند، روی سطح سنگ مورد نظر اجرا شوند.‏ توجه نمایید که میزان رقیق کردن این ماده به درجه براق بودن آن وابسته است؛ به این معنا که‏ اگر می‌خواهید نتیجه نهایی مات به نظر برسد، می‌توانید تا ‏۴‏ برابر وزن رزین مورد استفاده آب اضافه کنید.‏ اما در صورتی که بخواهید سطح سنگ را براق کنید، باید مقدار آب مورد استفاده برای رقیق کردن رزین، تا ‏۲‏ برابر وزن این ماده باشد.

نکته بسیار‏ مهم برای استفاده از رزین بر پایه آب، این است که پس از اجرای این ماده روی سنگ، باید صبر کنید تا به طور طبیعی خشک شود.‏ در واقع، استفاده از حرارت مصنوعی برای سرعت بخشیدن به خشک شدن لایه رزین صحیح نیست؛ زیرا سبب می‌شود تنها لایه سطحی کار خشک گردد.‏ این موضوع باعث کاهش استحکام و دوام آن خواهد شد.

زدن رزین بر پایه آب روی سنگ

رزین بر پایه حلال روی سنگ

برای استفاده از این مدل رزین، باید آن را با استفاده از یک حلال مثل تینر فوری رقیق کرد.‏ سپس با پیستوله یا قلمو روی سطح مورد نظر اجرا نمود.‏ میزان رقیق کردن رزین بر پایه بستگی به میزان براقیت یا ماتی دارد، که می‌خواهید در نهایت به آن برسید.‏ اگر می‌خواهید نتیجه نهایی سطحی مات باشد باید معادل ‏۳۰‏ درصد از وزن رزین، از تینر استفاده کنید.‏ اما در صورتی که تمایل به داشتن سطحی براق دارید، باید فقط به اندازه ‏۱۰‏ درصد وزن رزین، از تینر به عنوان رقیق ‏کننده استفاده کنید.‏ توجه داشته باشید که هنگام استفاده این مدل رزین نیز باید صبر کنید، تا لایه اجرا شده روی سنگ، به طور طبیعی خشک شود و نباید با ایجاد حرارت مصنوعی فرایند خشک شدن آن را تسریع کنید.

امروزه روش‌های نوین و جدیدی برای ایجاد ویژگی‌های مختلف روی سنگ‌ها و براق کردن آن‌ها به کار برده می‌شوند.‏ یکی از ‌این روش‌ها، استفاده از رزین است.‏ در واقع، با استفاده از این ماده روی سنگ‌های تزیینی یا سنگ‌های دکوراتیو، می‌توانید جلوه‌ای براق یا مات برای آن ایجاد کنید.‏ همچنین رزین زدن روی سنگ، به عنوان لایه ضد آب و محافظ نیز به کار می‌آید.‏ البته نحوه اجرای این روش نیز حائز اهمیت است، که با توجه به نکات فوق می‌توانید به بهترین نتیجه نهایی دست یابید.