انواع سنگ نما با عکس

نمای یک ساختمان یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن سازه است. طراحی نمای ساختمان (چه برای یک ویلای کوچک و چه برای آپارتمان‌های چند طبقه) بسیار مهم است و باید متخصصین به این موضوع توجه ویژه نشان دهند. چرا که تلفیق مصالح ساختمانی مختلف در ساخت این بخش از سازه، می‌تواند ساختار و هویت کل بنا را مشخص سازد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع سنگ نما با ما همراه باشید. 

سنگ نما آهک

این نوع متریال به عنوان یکی از مصالح طبیعی موجود در بازار به طور گسترده در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصالح مورد بحث در رنگ‌های سفید، نخودی، خاکستری، قرمز و حتی آبی هم وجود دارد و به دلیل داشتن مقاومت بالا در شرایط آب‌وهوایی مختلف، انتخاب مناسبی برای ساختمان‌ها است. البته بهتر است که این مصالح را به دلیل داشتن خاصیت خوردگی در کنار فلزات به کار نبرید.

سنگ نما تراورتن

تراورتن در رنگ‌های سفید، برنزی، قرمز و کرم یافت شده و به عنوان یک ماده رسوبی شناخته می‌شود. هر چقدر این نوع متریال روشن‌تر باشد، میزان ناخالصی اکسید آهن آن کمتر است. محصول مورد اشاره به دلیل داشتن خلل و فرج طبیعی، به خوبی روی دیوار چسبیده و به همین دلیل در ساخت نمای سازه و المان‌های تزیینی کاربرد فراوانی دارد.

اگر طرفدار استفاده از تراورتن در ساختمان سازی هستید، می‌توانید آن را از شهرهای مختلف مثل عباس آباد، کاشان، طبس، ابیانه، لوشان، آتشکوه، حاجی آباد، طرق، دره بخاری و آبگرم محلات تهیه کنید.

سنگ نما آهک

سنگ نما گرانیت

گرانیت را می‌توان برای پوشش‌دهی دیوارها و سطوح بیرونی ساختمان استفاده کرد. این نوع متریال آتشفشانی به دلیل داشتن ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فرد در صنعت ساخت‌وساز، بسیار محبوب است. از جمله ویژگی‌های آن عبارتند از طرح و رنگ بسیار متنوع، مقاومت زیاد در مقابل خراشیدگی، حرارت، ضربه و سایش، ماندگاری بالا و خاصیت ضد آب. این محصول معمولاً به صورت تخته‌های بزرگ یا تایل‌های کوچک به فروش می‌رسد و می‌توان آن‌ها را به صورت مستقیم روی سطوح ساختمانی نصب کرد.

سنگ نما شیست

یکی دیگر از مصالح معدنی طبیعی، شیست نام دارد که به واسطه ساختار خاصش در طراحی نما و تزئین سطوح داخلی و خارجی سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیست در واقع نوعی ماده رسوبی است که به واسطه فشرده شدن شدید لایه‌های رسوبی، سخت و براق شده است. این نوع متریال معمولاً در معادن به صورت تخته‌های باریک و صاف پیدا می‌شود و برش و پرداخت آن نسبتاً آسان است.

شما می‌توانید این مصالح را در رنگ‌های مشکی، خاکستری، آبی، قرمز، سبز و بنفش خریداری کنید. الگوها و بافت‌های طبیعی موجود روی انواع سنگ نما شیست، زیبایی منحصربه‌فردی را به سطوح مختلف می‌بخشند.

سنگ نما کوارتزیت

کوارتزیت (Quartzite) نوعی محصول طبیعی است که به دلیل داشتن خواص فیزیکی و شیمیایی متعدد، محبوبیت زیادی در ساختمان سازی دارد. این متریال با درجه سختی بالا در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف، فشار، خوردگی و حرارت مقاوم است و ظاهری زیبا و منحصربه‌فرد دارد. همچنین کوارتزیت در رنگ‌های سفید، خاکستری، قهوه‌ای و صورتی موجود است و می‌توانید آن را برای پوشش دادن و تزئین دیوارها و سطوح بیرونی بنا استفاده کنید. این محصول با توجه به ویژگی‌های مطرح شده، گزینه‌ای مناسب برای استفاده در مناطقی با شرایط جوی و محیطی سخت است. 

سنگ نما مرمر

برای درست کردن مرمر یا Marble، کلسیت یا دولومیت را تحت فشار و حرارت بالا قرار می‌دهند. بعضی از ویژگی‌های مرمر به شرح زیر است:

  • ظاهر بلورین و براق
  • دارای رنگ‌های متنوع از سفید، صورتی، سبز و قهوه‌ای گرفته تا مشکی و آبی
  • تراکم و درجه سختی متوسط تا بالا
  • مقاومت در مقابل حرارت و خوردگی 

اگر قصد پوشش دادن دیوارها، سقف، کف، نما، پله‌ها و المان‌های دکوراتیو داخلی و خارجی ساختمان خود را دارید، مرمر بهترین گزینه برای شما است. این نوع مصالح هم از لحاظ پردازش قابلیت‌های بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید محصول مورد بحث را به صورت تایل‌های بزرگ، تایل‌های کوچک، پلاک‌های بزرگ و تراشه‌های نازک بخرید.

سنگ نما کوارتزیت

سنگ نما بازالت

بازالت ساختاری ریزبلوری دارد و معمولاً به رنگ‌های تیره‌ای مشکی یا خاکستری پیدا می‌شود. از جمله ویژگی‌های این محصول می‌توان به مقاومت زیاد در مقابل فشار، سایش، حرارت و خوردگی اشاره کرد. به همین دلیل، این متریال برای استفاده در مناطقی با شرایط آب‌وهوایی نامساعد مناسب است. بازالت به صورت تایل، تیرهای سازه‌ای و پلاک‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگ نما سندستون

سندستون نوعی ماده رسوبی طبیعی است که ظاهری زیبا و متنوع داشته و در رنگ‌ها و الگوهای مختلف پیدا می‌شود. این نوع متریال را می‌توانید در رنگ‌های سفید، خاکستری، قهوه‌ای و قرمز گرفته تا زرد، آبی و سبز بخرید. سندستون برای پوشش دادن دیوارها، فضاهای بیرونی یا محوطه‌سازی مناسب است. ظاهر طبیعی و زیبا، مقاومت در برابر سایش، خوردگی، رطوبت و تغییرات آب‌وهوا، طول عمر بالا و قابلیت تحمل وزن زیاد از جمله ویژگی‌های سندستون هستند.

سنگ نما مصنوعی

سنگ نما مصنوعی همان‌طور که از نامش مشخص است، به صورت مصنوعی تولید شده و ظاهر و ویژگی‌هایی مشابه نمونه‌های طبیعی دارد. این نوع محصول می‌تواند جایگزینی مناسب و مقرون‌به‌صرفه برای مصالح ساختمانی طبیعی باشد. بعضی از انواع سنگ نما مصنوعی عبارتند از:

  • پلیمری
  • سیمانی
  • رزینی
  • فایبرگلاس
  • پلی استر

سنگ دیوریت

نما بخشی از سازه است که همیشه در معرض شرایط آب‌وهوایی مختلف، رطوبت، گرما و سرما قرار دارد. از این رو در طراحی و ساخت این بخش باید از متریالی استفاده کرد که نسبت به شرایط مطرح شده، بیشترین مقاومت را داشته باشند. یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه دیوریت است که سختی، چسبندگی و مقاومت بالایی دارد. دیوریت اغلب در رنگ‌های خاکستری، خاکستری تیره، مشکی یا آبی خاکستری یافت می‌شود.

سنگ گابرو

سنگ گابرو یا گرانیت سیاه یکی از گونه‌های سنگ‌های آذرین است که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارد. مقاومت زیاد در برابر سایش، نفوذ آب و استحکام بالا از جمله مواردی هستند که باعث افزایش طول عمر این نوع مصالح ساختمانی شده‌اند. شما می‌توانید از گابرو برای پوشش دیوار، کف‌ها، نمای ساختمان و تزئین بخش‌های مختلف سازه استفاده کنید.

سنگ لاشه

سنگ لاشه

سنگ لاشه گونه‌ای از مصالح طبیعی است که در اشکال نامنظم  از جنس آذرین بیرونی وجود دارد. این محصول در ضخامت‌های مختلف، از یک تا پنج سانت، موجود است. همچنین سنگ لاشه به دلیل استحکام بالا، قیمت مناسب و رنگ‌های متنوع، کاربرد گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف از پوشش‌دهی به کف گرفته تا دیوارهای موجود در فضاهای بیرونی و داخلی دارند.