زیباترین سنگ نمای ساختمان

احتمالاً برای‌تان پیش آمده است که با یک نگاه، عاشق یک ساختمان شوید و برای مدتی به آن خیره بمانید. چه چیزی باعث زیبایی ساختمان شده است؟ سنگ نمای ساختمان‌. ساختمان‌ها قسمت عظیمی از زیبایی و شکوه خود را مدیون سنگ‌های نمای ساختمان هستند؛ سنگ‌هایی که از گذشته دور تابه‌حال، مورد استفاده معماران بوده‌اند.

سنگ‌ها به نمای داخلی و بیرونی ساختمان، زیبایی منحصربه‌فرد و ویژه‌ای می‌دهند، اما سؤال این است که زیباترین سنگ نمای ساختمان چیست؟ سنگ‌های متعدد و گوناگونی در صنعت ساختمان‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرند. باتوجه ‌به معادن مختلف و متعدد، سنگ‌هایی با ظاهرها و ویژگی‌های گوناگون استخراج می‌شود. بدون شک سنگ‌های تراورتن و ترامیت، یکی از زیباترین و پرکاربردترین سنگ‌های نمای ساختمان هستند. در ادامه، این سنگ‌های محبوب را به شما معرفی می‌کنیم.

زیباترین سنگ نما برای ساختمان کدام است و علت انتخاب آن چیست؟

از زیباترین سنگ‌های ساختمان، می‌توان به تراورتن و ترامیت اشاره کرد. این دو سنگ از پرکاربردترین سنگ‌های ساختمان هم به شمار می‌روند. رنگ‌بندی بی‌نظیر و متعدد تراورتن از مهم‌ترین عوامل زیبایی و محبوبیت این سنگ است؛ طوری که باتوجه‌ به سلیقه و نمای ساختمان، می‌توانید از این تنوع رنگ تراورتن استفاده کنید. همچنین این سنگ به دلیل ساختار متخلخل و بافت‌دارش، زیبایی خاصی به ساختمان می‌بخشد. این سنگ از گذشته تابه‌حال مورد استفاده معماران زیادی قرار گرفته است. ظرافت این سنگ مثال‌زدنی است و می‌تواند در انواع نمای ساختمان به کار گرفته شود.

ترامیت، سنگی سفید و خوش‌تراش که همه را مجذوب خود کرده است. این سنگ به ساختمان روشنایی و جذابیت ویژه‌ای می‌بخشد. زیبایی این سنگ به دلیل صاف و یک‌دست بودن آن است. اگر به دنبال سنگی روشن و یک‌دست هستید، ترامیت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

زیباترین سنگ نما برای ساختمان کدام است و علت انتخاب آن چیست؟

سنگ ترامیت

ترامیت، حاصل ترکیب تراورتن و مرمریت است. از خاک رس و ماسه تشکیل شده، از آهک بالایی برخوردار است و دارای رنگ‌بندی محدودی است. این سنگ رنگ‌های روشنی مثل سفید و کرم دارد. ظاهر روشن ترامیت باعث جلوه‌دادن هرچه بیشتر نمای ساختمان شما می‌شود. اگر به دنبال روشنایی و ایجاد حس خوب در نمای ساختمان خودتان هستید، ترامیت از بهترین گزینه‌های شما است.

این سنگ به دلیل متخلخل بودن و منفذدار بودن، دارای وزن کمی است. این ویژگی باعث استفاده راحت و بدون دردسر معماران از آن در نماهای ساختمانی می‌شود. همچنین به دلیل سبک بودن سنگ، حمل‌ونقل آن آسان است. ترامیت در مقایسه با سنگ‌های تراورتن از قیمت مناسب‌تری برخوردار است. این سنگ به‌راحتی می‌تواند جایگزین سنگ‌های تراورتن سفید شود. ترامیت کاربردهای فراوانی دارد. از این سنگ می‌توان در نمای بیرونی و داخلی ساختمان استفاده کرد. این سنگ در نمای بیرونی، باعث بهتر جلوه‌کردن ساختمان می‌شود. همچنین در نمای درونی، روشنایی خاصی به ساختمان می‌بخشد.

این سنگ معایبی هم دارد که عمدتاً به دلیل میزان آهک بالای آن است. آهک به دلیل ساختار ویژه خود، آب را به درون این سنگ‌ها می‌کشاند و باعث می‌شود که ترامیت در مقابل آب نفوذپذیر شود و بعد از مدتی استحکام نمای ساختمان کاهش پیدا کند. همچنین باعث لکه‌دار شدن و خردشدن سنگ می‌شود. اگر در مکانی با آب‌وهوای مرطوب زندگی می‌کنید، بهتر است از این سنگ برای نمای بیرون ساختمان خود استفاده نکنید. همچنین نباید از این سنگ در مکان‌هایی که در معرض رطوبت و آب قرار دارد استفاده کنیم؛ مکان‌هایی مثل کف دستشویی‌ حمام، استخر و...

اگر به دنبال سنگ‌های شفاف و صیقلی هستید، از ترامیت استفاده نکنید. کانی‌های رسی موجود در این سنگ، جلاپذیری و شفافیت آن را کاهش می‌دهند. ترامیت از قیمت مناسبی برخوردار است، اما متراژ پایینی دارد. بنابراین برای پروژه‌های بزرگ مناسب نخواهد بود و برای‌تان دردسرساز خواهد شد. بنابراین بهتر است از سایر سنگ‌های جایگزین آن استفاده کنید.

سنگ تراورتن

تراورتن، سنگی زیبا و محبوب برای نمای ساختمان است. این سنگ استحکام قابل‌قبولی دارد و برای نمای بیرونی ساختمان و بسیاری از موارد دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد. این سنگ پرکاربرد از چند نظر دارای تنوع زیادی است. تراورتن دارای رنگ‌بندی‌های مختلف است. رنگ‌های قرمز، خاکستری، قهوه‌ای، شکلاتی، سفید و...از فراوان‌ترین رنگ‌های آن هستند. همچنین این سنگ به دلیل درجه صیقل‌پذیری متفاوتش، انواع مختلفی دارد. سنگ تراورتن هوند، تراورتن صیقلی، تراورتن تامبل، تراورتن براش و...از انواع مختلف این سنگ هستند که بر اساس ویژگی‌هایی مثل صیقل‌پذیری و جلا از همدیگر متمایز شده‌اند.

تراورتن، سنگی صیقل پذیر است و جلا و شفافیت مناسبی دارد. بنابراین می‌تواند در نمای خارجی ساختمان مورداستفاده قرار گیرد. کاربردهای این سنگ در نمای بیرونی و داخلی ساختمان، راهروها و پله‌ها، کف دستشویی و حمام و...است. از تراورتن می‌توان برای کف‌پوش ساختمان هم استفاده کرد. به دلیل رنگ‌بندی و تنوع این سنگ، دست معمار برای طرح‌های خلاقانه باز است. به همین دلیل در قسمت‌های مختلف ساختمان، می‌توان طرح‌های مختلفی را اجرا کرد. اگر می‌خواهید از این سنگ برای کف حمام و دستشویی استفاده کنید، بهتر است ابتدا با استفاده از مواد پرکننده، منافذ سنگ را بپوشانید تا نفوذپذیری سنگ به آب کاهش پیدا کند.

سنگ ترامیت

از ویژگی‌های مهم و کاربردی این سنگ، متخلخل بودن و منفذدار بودن آن است. این ویژگی باعث می‌شود به‌خوبی به ملات‌های ساختمانی بچسبد و باعث استحکام طولانی‌مدت برای نمای ساختمان شود، اما این سنگ علی‌رغم تمام ویژگی‌های مثبتش، دارای معایبی است. استفاده از آن در مکان‌های سردسیر توصیه نمی‌شود. چون بعد از سرما و یخ‌بندان، استحکام آن به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است از سنگ‌های جایگزین در این مناطق استفاده شود. متخلخل بودن این سنگ باعث کاهش استحکام آن می‌شود. به همین دلیل بهتر است با استفاده از مواد پرکننده، منافذ موجود در سنگ پر شود. همچنین این سنگ دارای مقدار زیادی آهک است. آهک باعث افزایش نفوذپذیری تراورتن به آب می‌شود، اما می‌توان از طریق روش‌های مختلف، نفوذپذیری تراورتن به آب را کاهش داد.

ترامیت و تراورتن سنگ‌های پرکاربرد، محبوب و زیبای صنعت ساختمان‌سازی هستند. زیبایی منحصربه‌فرد و ویژگی‌های متعدد آن‌ها باعث استفاده روزافزون معماران از آن‌ها شده است. توصیه می‌کنیم اگر به دنبال زیبایی، استحکام و جلوه هرچه بیشتر ساختمان خود هستید، استفاده از این سنگ‌ها را در دستور کار خود قرار دهید.