چگونه زردی سنگ دستشویی را تمیز کنیم

در تمیز کردن و نظافت خانه، رستورانها و مکانهای عمومی، یکی از مکانهایی که شستن و تمیزکاری آن بسیار مهم و حیاتی است، دستشویی و سنگ آن است.کثیف شدن سنگ دستشویی به عواملی مثل آب سخت بستگی دارد. زردی سنگ دستشویی سرامیکی باعث میشود که قارچها و باکتریها رشد کنند. یکی دیگر از اثرات کثیف بودن و زردی سنگ دستشویی سرامیکی، بوی بد و مشمئزکننده آن است که باعث اذیت شدن اطرافیان میشود. سنگ دستشویی در هر مدلی اعم از فرنگی و سنتی باشد، دچار لکههای زرد میشود.

برای تمیز کردن زردی سنگ دستشویی سرامیکی، راهکارهای بسیاری وجود دارند که هرکدام از آنها، نکات مثبت و منفی خاص خود را دارند. روشهای شست و شوی سنگ دستشویی، در کل به دو دسته طبیعی و صنعتی تقسیم میشوند. در روشطبیعی، تمیز کردن و شست شوی سنگ دستشویی، بدون مواد شیمیایی انجام میشود. استفاده از بعضی مواد طبیعی و حتی غذایی در این روش برای تمیز کردن سنگ دستشویی دیده میشود. این مواد شامل نوشابه، لیمو و نمک، جوش شیرین و سرکه سفید، سرکه سیب و لیمو ترش و موارد دیگری میشوند.

در روش صنعتی، نحوه تمیز کردن سنگ دستشویی سرامیکی با مواد شیمیایی مثل جرمگیر، اسپری براق کننده و مواد دیگری است. تمیزکاری سنگ توالت با روش صنعتی برای بعضی از افراد مشکل ساز است و روند تنفسی آنها سخت میشود. بنابراین این افراد ترجیح میدهند که در تمیز کردن این لکهها از روش طبیعی استفاده کنند.

همان‌طور که اشاره کردیم، نحوه تمیز کردن زردی دستشویی سرامیکی، بدون مواد شیمیایی یا با مواد شیمیایی با یکدیگر متفاوت هستند که در ادامه به بررسی بیشتر آنها میپردازیم.

نحوه تمیز کردن زردی دستشویی سرامیکی بدون مواد شیمیایی

اگر قصد دارید که برای تمیز کردن سنگ دستشویی سرامیکی خود از لکههای زرد از مواد غیر شیمیایی استفاده کنید، گزینههای متفاوتی را در اختیار دارید تا بتوانید با آنها شست و شوی این سنگ را انجام دهید. هرکدام از این موارد، روشهای خاص خود را دارند که در قسمت پایین به معرفی این موارد و توضیح آنها میپردازیم:

نحوه تمیز کردن زردی دستشویی سرامیکی بدون مواد شیمیایی

نوشابه: پاک کردن لکههای زرد دستشویی با نوشابه میسر است. در ترکیبات نوشابه از مقدار کمی اسیدکربنیک و فسفریک استفاده شده است که این مواد باعث از بین بردن لکهها و آلودگیهای سطح سنگ توالت میشوند. اگر از نوشابه برای پاک کردن لکههای زیاد و آلودهای استفاده میکنید، بهتر است نوشابه را به مدت یک شب بر روی سنگ ریخته و بعد از یک شب آن را با فرچه بشویید تا لکهها بهتر پاک شوند.

  • لیمو و نمک: جرمگیری این سنگ از لکههای زرد با استفاده از نصف لیمو و مقداری نمک، نتیجه بسیار خوبی را به ارمغان میآورد. لیمو به دلیل خاصیت اسیدی که دارد در این روشها استفاده میشود.
  • جوش شیرین و سرکه سفید: برای به کارگیری این روش به منظور تمیز کردن سنگ توالت و پاک کردن آن از لکههای زرد، کافی است که ۳ قاشق جوش شیرین را با ۲ قاشق سرکه سفید ترکیب کرده و بعد خمیر به دست آمده را به فرچه بمالید و  قسمتهای زرد رنگ دستشویی را با فرچه تمیز کنید وبعد از ۱۵ دقیقه آن را با آب بشویید.
  • سرکه سیب و لیمو ترش: سرکه سیب به دلیل داشتن اسید ارگانیک جزء یکی از پاک کنندههای قوی طبیعی محسوب میشود. ترکیب سرکه سیب و لیمو ترش، میتواند لکههای زرد بر روی سنگ سرامیکی دستشویی را به راحتی پاک کند. برای این کار لازم است این ترکیب را با فرچه برروی لکهها بمالید و بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آن را با آب بشویید و شاهد تمیزی این سنگ شوید.

نحوه تمیز کردن زردی دستشویی سرامیکی با مواد شیمیایی

تمیز کردن زردی دستشویی سرامیکی با مواد شیمیایی، تأثیر بسیار خوبی دارد و به سرعت لکهها را از بین میبرد. کسانی که مشکل تنفسی و پوستی دارند در استفاده از این مواد شیمیایی، لازم است بسیار محتاط باشند و از ماسکهای چندلایه و دستکش استفاده کنند تا آسیبی به ریه و پوستشان وارد نشود. علاوه بر آن، درها و پنجرهها را باز کرده و هواکش را روشن کنید تا تهویه هوا صورت بگیرد. مواد شیمیایی که در تمیزکاری سنگ دستشویی سرامیکی استفاده میشوند را در قسمت زیر معرفی میکنیم:

  • جرم گیر: یکی از مواد شوینده شیمیایی قوی است که لکههای زرد سنگ توالت را به راحتی پاک میکند. برای استفاده از این ماده، ابتدا لازم است مقداری از آن را روی سطوح زرد ریخته و بعد با فرچه سطح را بشویید. بعد از شسته شدن سنگ توالت با جرم گیر و فرچه، سنگ را به خوبی با آب بشویید.
  • اسپری براق کننده: برای استفاده از این ماده، باید مقداری از آن را به سطوح آلوده و زرد رنگ بپاشید و بعد از مدتی آن سطوح را با آب بشویید. دقت کنید برای اسپری براق کننده از برندهای معتبر خریداری کنید.
  • نحوه تمیز کردن زردی دستشویی سرامیکی با مواد شیمیایی

تمیز کردن سنگ دستشویی سرامیکی یکی از موارد مهم در تمیزکاری است که اغلب افراد برای این کار از مواد شیمیایی استفاده میکنند. در صورت استفاده از مواد شیمیایی حتماً باید نکات ایمنی را رعایت شود تا آسیبی به افراد حاضر در محل وارد نشود. همچنین استقبال از مواد طبیعی برای تمیزکاری سنگ دستشویی سرامیکی توسط مردم هم از آمار خوبی برخوردار است.