بهترین سنگ نما برای شمال

بهترین سنگ نما برای شمال کشور کدام است؟ چه نوع مصالح ساختمانی را انتخاب کنیم که سال‌ها ماندگاری داشته باشند؟ این‌ها سوالاتی هستند که افراد فعال در عرصه ساخت‌وساز بارها از خودشان می‌پرسند. سنگ‌های مورد استفاده در ساختمان‌سازی به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص خود در شرایط آب‌وهوایی مختلف تغییر شکل می‌دهند. بنابراین بهتر است که پیش از خرید این متریال به ویژگی‌های آن‌ها و میزان ماندگاری‌شان در مناطق جغرافیایی مختلف توجه داشته باشید. در این مطلب چند نمونه از مناسب‌ترین سنگ‌های ساختمانی برای شهرهای شمالی کشور را معرفی خواهیم کرد؛ متریالی که در برابر نفوذ آب، باران‌های شدید و هوای نمناک و مرطوب مقاوم باشند.

بهترین سنگ نما برای شمال ایران کدام است؟

هر کدام از مصالح ساختمانی به دلیل داشتن کاربردهای مختلف برای استفاده در محیط و شرایط گوناگون مناسب هستند. به عنوان مثال مثال بعضی از محصولات نماکاری با گذشت زمان دچار شوره می‌شوند. همچنین بعضی از این محصولات برای نماهای رومی به هیچ عنوان قابل استفاده نیستند.

سنگ گرانیت

گرانیت یکی از رایج‌ترین سنگ نماهای مورد استفاده در ویلاهای موجود در مناطق شمالی کشور است. این مصالح ساختمانی را می‌توانید به رنگ‌های قرمز، مشکی، قهوه‌ای، شکلاتی، صورتی، آبی و سبز تهیه کنید. گرانیت با وجود این‌که ساختاری سخت و بادوام دارد، به راحتی صیقل داده می‌شود. همچنین این نوع محصول را می‌توان در کنار سایر مصالح مثل فولاد، چوب و شیشه استفاده کرد و بر زیبایی ظاهری ساختمان افزود. این ویژگی باعث شده که از گرانیت برای اکثر بخش‌های ساختمان استفاده شود.

مقاومت در برابر حرارت، نفوذ آب و ضربه‌های شدید هم از دیگر ویژگی‌های این نوع متریال هستند. به همین دلیل می‌توانید گرانیت را در طراحی دکوراسیون آشپزخانه، سینک روشویی، سینک آشپزخانه، کانتر و کفپوش نیز به کار ببرید.

بهترین سنگ نما برای شمال ایران کدام است؟

تراورتن

یکی دیگر از بهترین سنگ نماهای مناسب برای ویلاهای شمال، سنگ تراورتن است. این محصول گران‌قیمت به دلیل لاکچری بودن، جلوه‌ای زیبا به نمای ویلا می‌بخشد؛ به همین دلیل امروزه طرفداران زیادی دارد. تراورتن در واقع نوعی سنگ رسوبی ساخته شده از کلسیت و کریستال است که در رنگ‌های کرم، سفید و خاکستری وجود دارد.

در ترکیبات تراورتن، املاح معدنی‌ای مثل استالاکتیت، استالاگمیت و کلسیم وجود دارند. در کارخانه به تراورتن استخراج شده از معدن رزین و سورت اضافه کرده و آن را به ابعاد و اندازه‌های استاندارد برش می‌زنند. مقاومت و دوام زیاد، زیبایی و صیقل‌پذیری از جمله ویژگی‌های این نوع متریال هستند. به همین دلیل این روزها، بسیاری از سازندگان از تراورتن برای طراحی نماهای مدرن و همچنین کلاسیک استفاده می‌کنند. همچنین این محصول برای کفپوش بخش‌های مختلف ساختمان نیز مناسب است.

مرمریت

شما می‌توانید برای طراحی نمای ساختمان خود در شهرهای شمالی کشور از مرمریت یا ماربل کمک بگیرید. این سنگ آهکی رسوبی، گاهی اوقات با مرمر اشتباه گرفته می‌شود، اما در واقع هیچ شباهتی با آن ندارد. مرمریت به سه دسته چینی، کریستال و ابری دسته‌بندی می‌گردد.

مرمریت نسبت به دیگر انواع سبک‌تر اما پایدارتر است؛ همچنین آب را جذب نمی‌کند. البته این محصول در مقابل هوازدگی و باران‌های اسیدی مقاومت کمی دارد. به همین دلیل از آن بیشتر در داخل ساختمان مثل کفپوش و دیوارپوش استفاده می‌شود. همچنین مرمریت برای پوشش‌دهی به دیوار پارکینگ و دیوارهای راه‌پله‌ها هم مناسب است.

سنگ آنتیک

سنگ آنتیک از کنار یکدیگر گذاشتن خرده تخته‌های تراورتن با مواد چسبنده به دست می‌آید. تراورتن ممکن است که ناخودآگاه یا در حین پروسه استخراج از معدن شکسته شود. معماران و طراحان از این ضایعات تحت عنوان سنگ آنتیک برای زیباسازی نمای داخلی و بیرونی ساختمان استفاده می‌کنند. همچنین این نوع متریال برای پوشش‌دهی به سطوح مختلف، محوطه‌سازی اماکن تفریحی، باغ‌ها و ویلاها مناسب است.

این مصالح ساختمانی در مقایسه با دیگر مصالح مشابه، بافت نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتری دارند. تخلخل‌های موجود در محصولات مورد بحث، امکان چسباندن آن‌ها را روی سطوح مختلف مثل گچی، سیمانی و سرامیکی فراهم می‌کنند.

تراورتن

ترامیت

ترامیت در لیست بهترین سنگ نما برای شمال قرار می‌گیرد. استفاده از این محصول به ویژه برای طراحی نماهای مدرن، رومی یا نئوکلاسیک انتخاب مناسبی به حساب می‌آید. وزن سبک، قیمت مناسب و داشتن تنوع رنگی از جمله ویژگی‌های این نوع مصالح ساختمانی هستند. شما عزیزان می‌توانید متریال مورد بحث را در رنگ‌های سفید، شیری و کرم خریداری کنید. همچنین این مصالح ساختمانی به وسیله ملات روی سطح مورد نظر نصب شده و بعد از نصب به سختی از آن جدا می‌شود. 

بعضی از طراحان و معماران، ترامیت را بهترین سنگ برای نماسازی ساختمان‌های موجود در شهرهای شمالی ایران می‌دانند. از جمله دلایل این انتخاب، می‌توان به مواردی مثل عایق حرارتی بودن بالا، ظاهر سفید و یکدست، میزان تخلخل مناسب و چسبندگی بالای این محصول به ملات اشاره کرد. همچنین نحوه نصب ترامیت آسان است و به راحتی با سایر مصالح ساختمانی ترکیب می‌شود.

در ضمن، محققان به تازگی توانسته‌اند با کمک تکنولوژی نانو میزان نفوذ آب به ترامیت را پایین بیاورند. بنابراین شما بدون هیچ‌گونه نگرانی، می‌توانید از نوع نانو ترامیت برای نما استفاده کنید.