از بین بردن لکه جوهر نمک روی سنگ

از بین بردن لکه جوهر نمک روی سنگ از سخت‌ترین کارها است چون جوهر نمک نوعی اسید قوی است، لکه‌هایی که بر روی سنگ ایجاد می‌کند عمیق و وسیع هستند و تنها راهکار راحت، سریع و موثر برای از بین بردن این لکه، کفسابی و سنگسابی است. شرکت‌های بسیاری با دستگاه‌های مجهز، این لکه‌ها را برطرف کرده و مثل روز اول، سنگ تمیز و براق می‌شود. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چگونه لکه جوهر نمک روی سنگ را از بین ببریم؟

جوهر نمک یکی از انواع شوینده و جرم گیر است که از ادغام دو یون کلر و هیدروژن ایجاد شده و از جمله اسیدهای بسیار قوی به شمار می‌رود. از این محلول نباید برای تمیز کردن هر سطحی استفاده کرد. چون به دلیل اسید بالا، خاصیت خورندگی دارد و باعث آسیب سطوح مختلف مثل سینک، شیرآلات و سطوح سنگی می‌شود. تمیز کردن لکه‌های ایجاد شده در اثر جوهر نمک روی سنگ‌هایی مثل مرمر، گرانیت و دیگر انواع سنگ، سخت و دشوار است. هرچه این لکه‌ها را زودتر تمیز کنید، احتمال از بین رفتن کامل لکه‌ها از روی سنگ بیشتر می‌شود. جوهر نمک به دلیل اسیدی بودن با ترکیبات آهکی سنگ، واکنش شیمیایی ایجاد می‌کند که باعث تیره شدن رنگ سنگ، سوراخ شدن و از بین رفتن جلا و براقیت سنگ می‌شود.

برای برطرف کردن لکه های جوهر نمک، می‌توان از تکنیک‌های زیر استفاده کرد که عبارتند از:

محلول آب و جوش شیرین

در صورتی که لکه جوهر نمک بر روی سطح سنگ تازه ایجاد شده و مدت زمان زیادی از ایجاد آن نگذشته باشد، می‌توان از ترکیب آب و جوش شیرین برای برطرف کردن آن استفاده کرد. برای این کار در ابتدا خمیری از جوش شیرین و آب درست کرده و آن را به مدت یک ربع روی لکه‌های ایجاد شده قرار دهید. بعد با پارچه مرطوب آن را تمیز کنید.

چگونه لکه جوهر نمک روی سنگ را از بین ببریم؟

محلول آب و سرکه

محلول آب و سرکه هم می‌تواند برای رفع لکه‌های جوهر نمک بر روی سطوح موثر باشد. در این روش، دو برابر آب را با یک مقدار سرکه ترکیب کرده و به کمک یک پارچه نرم که به محلول  آب و سرکه آغشته شده، لکه را از بین ببرید.

محلول آب و اسید فسفریک و یا آمونیاک رقیق

استفاده از اسید فسفریک یا آمونیاک رقیق، یکی دیگر از راهکارهای از بین بردن لکه جوهر نمک بر روی سنگ است. حتماً موقع استفاده از این مواد شیمیایی از دستکش استفاده و به تهویه محیط توجه کنید. می‌توان از کمی نوشابه هم استفاده کرد. چون نوشابه دارای اسید است. استفاده از این مواد به عنوان حلال برای رفع لکه جوهر نمک کارایی دارد. در آخر به کمک اسفنج و محلول، می‌توانید این لکه‌ها را پاک کنید.

کفسابی و سنگسابی

روی سطوح سنگ‌ها به خصوص سنگ مرمر، سنگ هرسین، سنگ دهبید، به هیچ وجه نباید از جوهر نمک و سایر جرم گیرها استفاده کرد. در صورتی که به اشتباه استفاده شود، بهترین و موثرترین روش برای از بین بردن لکه‌های عمیق آن کفسابی و سنگسابی است. این راهکار باید حتماً توسط فرد متخصص و به کمک دستگاه کفسابی انجام شود. شرکت‌های بسیاری برای رفع این مشکل وجود دارند که با دستگاه کف سابی، لایه برداری انجام می‌دهند و سنگ را مثل روز اول کاملاً نو و براق می‌کنند.

جوهر نمک و عوارض آن

جوهر نمک یا هیدرولیک اسید، شوینده و جرم گیری قوی است که بعضی از خانم‌های خانه دار برای تمیزی و برق انداختن سطوح مختلف از آن استفاده می‌کنند. در زمان استفاده از این ماده باید حتماً نکات بهداشتی را رعایت کرد. از جمله این نکات، موارد زیر هستند:

 این جرم گیر باید در مکانی استفاده شود که تهویه مناسب داشته باشد و برای حفاظت از پوست حتماً از دستکش و دمپایی جلو بسته استفاده کرده و ماسک بزنید. در زمان استفاده از مواد شیمیایی‌ای مثل جوهر نمک، هیچ وقت از آب داغ برای آبکشی استفاده نکنید. چون مواد شیمیایی تبدیل به بخار شده و وارد مجرای تنفسی می‌شوند که بسیار خطرناک هستند و باعث حساسیت و مسمومیت می‌شوند.

جوهر نمک و عوارض آن

نکته دیگر اینکه در زمان استفاده از جوهر نمک، دقت کنید که هیچ وقت آن را با سایر مواد شیمیایی مثل وایتکس ترکیب نکنید. چون از ترکیب این دو ماده، گاز کلر آزاد شده و به اسید کلریک تبدیل می‌شود؛ برای سلامتی بسیار مضر است و استشناق آن باعث مسمومیت شدید تنفسی می‌شود.

لکه جوهر نمک باعث کاهش عمر سنگ و ظاهر نامناسب آن می‌شود. بهتر است هیچ وقت از جوهر نمک برای تمیزی سطوح و برق انداختن آن‌ها استفاده نکنید .چون ماده اسیدی قوی‌ای است که باعث تیره و لکه دار شدن سطوح سنگی می‌شود و به راحتی نمی‌توانید آن را برطرف کنید و گاهی برای رفع آن ناچار خواهید شد از دستگاه کفساب استفاده کنید. در این مقاله به بررسی راهکارهای از بین بردن لکه جوهر نمک بر روی سنگ پرداختیم. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید، می‌توانید از راه حل‌های این مقاله استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان سایت تماس بگیرید.