براق كردن سنگ تراورتن

سنگ تراورتن در گروه سنگ های ساختمانی قرار می گیرد که کیفیت آن بسیار بالاست و به دلیل داشتن درصد تخلخل پایین به راحتی می تواند برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه برخی از سورت های سنگ تراورتن به راحتی لکه نمی گیرند؛ اما کدر شدن آن ها محتمل است. در چنین شرایطی تنها کاری که می توان انجام داد، براق کردن سنگ تراورتن است. روش های مختلفی برای برق انداختن این سنگ وجود دارند که در ادامه مقاله قصد داریم در مورد آن ها توضیح دهیم.  

چگونه سنگ تراورتن را براق کنیم؟

سنگ تراورتن از جمله سنگ های طبیعی و تزئینی است که مقاومت بسیار بالایی در رطوبت دارد و می تواند در برابر اختلاف دما نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان دهد. این موضوع باعث شده تا این سنگ به عنوان یکی از بهترین سنگ های ساختمانی شناخته شود که برای نما مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزیت سنگ تراورتن عدم تغییر رنگ در اثر گذر زمان و قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. با وجود اینکه احتمال کدر شدن این سنگ بسیار پایین می باشد، اما برای اینکه بتوانید سنگ تراورتن را براق کنید؛ راه های مختلفی وجود دارد. برای براق کردن این سنگ می توانید از 4 روش زیر کمک بگیرید:

  • پولیش سنگ

براق کردن سنگ تراورتن با کمک روش پولیش سنگ امکان پذیر است. برای انجام این کار لازم است که از افراد متخصص کمک بگیرید. پولیش سنگ، یک ماده شیمیایی است که در دو نوع مایع و جلای سنگ موجود است و می تواند برای از بین بردن منافذ ریز روی سنگ های تراورتن مورد استفاده قرار گیرد. پولیش سنگ فرآیندی ایجاد می‌کند که باعث ضد آب شدن سنگ های تراورتن نیز می شود و مقاومت سنگ ها را افزایش خواهد داد.

  • واکس سنگ

یکی دیگر از اقداماتی که می توان برای براق کردن سنگ تراورتن انجام داد تا شاهد زیبایی و براق شدن آن بود، استفاده از واکس سنگ است. واکس سنگ برای صیقل کاری انواع سنگ ها از جمله مرمر، تراورتن، گرانیت و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به صورت جامد و مایع تولید می شود که می توان با زدن آن روی سنگ تراورتن یک سطح براق و محافظ را روی سنگ ایجاد کرد و زیبایی سنگ را چندین برابر نمود. از واکس سنگ به راحتی می توان در هر شرایطی استفاده کرد تا بتوان شاهد زیبایی ساختمان ها و سنگ های ساختمانی بود.

  • شوینده های مناسب

برای اینکه بتوانید سنگ تراورتن را براق کنید، نیاز به استفاده از شوینده های مناسب دارید. البته شوینده می تواند باعث براق کردن سنگ تراورتن شود؛ اما ممکن است هر نوع شوینده ای را نتوانید برای این کار مورد استفاده قرار دهید. چون بعد از مدتی این شوینده ها باعث تخریب سنگ های تراورتن می شوند و کیفیت آن ها را تحت تاثیر قرار می دهند. حتما در مورد انتخاب شوینده های مناسب برای براق کردن سنگ با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید و از شوینده هایی که باعث تخریب سنگ های تراورتن می شوند را استفاده نکنید.

  • استفاده از رزین

پس از شستشوی سنگ تراورتن نوبت به براق کردن آن می رسد. برای انجام این کار به غیر از پولیش و واکس می توان از رزین نیز استفاده کرد. رزین یک ماده پوشش دهنده است که به خوبی سوراخ های ایجاد شده در سنگ تراورتن را کاهش داده و آن ها را می پوشاند. براق شدن سنگ با کمک رزین اتفاق می افتد و می توان یک پوشش مقاوم به رطوبت را نیز با رزین ایجاد کرد.

چگونه سنگ تراورتن را براق کنیم؟

بهترین ماده شوینده برای سنگ تراورتن چیست؟

یکی از اقداماتی که باید برای براق کردن سنگ تراورتن انجام دهید، استفاده از بهترین ماده شوینده می باشد. به طور کلی، سنگ تراورتن در برابر مواد شیمیایی با میزان اسیدیته های مختلف مقاومت خوبی نشان می دهد، اما این بدین معنی نیست که می توانید از هر یک از این مواد شوینده بدون توجه به کاربردی که دارند، استفاده کنید. بهترین ماده ای که می توانید برای شستشوی سنگ تراورتن و براق کردن آن مورد استفاده قرار دهید، آب و صابون است.

آب و صابون به خوبی می تواند کثیفی های روی سنگ را از بین ببرد و باعث تمیز شدن آن شود. کافیست مقداری صابون در آب حل شود تا بتوان آن را روی سطح سنگ کشید و شاهد براق شدن آن بود. البته این فرآیند باید به صورت منظم انجام شود تا آلودگی روی سنگ باقی نماند.

بهترین ماده شوینده برای سنگ تراورتن چیست؟

سخن پایانی

در این مقاله شما را با 4 روش براق کردن سنگ تراورتن آشنا کردیم. تمیز کردن منظم سنگ تراورتن برای جلوگیری از تیره و کدر شدن آن مهم است، اما علاوه بر این موضوع باید این نکته را مد نظر داشته باشید که سنگ های تراورتن به دلیل اینکه رسوبی هستند و مقاومت بسیار بالایی دارند، خیلی راحت دچار تیرگی نخواهند شد، بنابراین با خیالی آسوده از آن ها در نمای ساختمان استفاده کنید.