قیمت دستمزد سنگ کاری نما

در هنگام انتخاب سنگ نما باید به فاکتورهای متعددی توجه داشته باشید که یکی از مهمترین آن‌ها میزان بودجه تخصیص داده شده برای نماکاری است. از این رو باید از قیمت دستمزد سنگ کاری نما مطلع بوده و بتوانید به خوبی هزینه انجام این کار را محاسبه کنید. بدین ترتیب می‌توانید با توجه به میزان بودجه خود بهترین انتخاب را داشته باشید. پس برای آگاهی از نرخ اتحادیه سنگ کاری نما در سال 1402 با فروشگاه اینترنتی سنگ گرانیت مروارید مشهد همراه باشید. همچنین در ادامه این مقاله شما را با عوامل تاثیرگذار در محاسبه هزینه این عملیات ساختمانی آشنا خواهیم کرد.

نرخ اتحادیه سنگ کاری نما سال 1402

طبق مصوبه اتحادیه سنگ‌کاری، دستمزد استادکار با توجه به نوع متریال مورد استفاده در طول پروژه ساختمانی متفاوت است. برای مثال حق‌الزحمه انجام سنگ نمای داخلی با سنگ نمای خارجی و قسمت‌های مختلف آن فرق دارد و در محاسبه هزینه نصب تاثیرگذار است. دستمزد سنگ‌کاری در سال 1402 در جدول فهرست شده است.

نوع فعالیت ساختمانی

میزان دستمزد

سنگ کاری نما

150000 تا 300000 تومان برای هر متر مربع

نمای رومی

توافقی

سنگ‌کاری کف در تایل‌های 60*60

100000 تا 150000 تومان برای هر متر مربع

سنگ‌کاری کف در تایل‌های 80*80

105000 تا 180000 تومان بر حسب متر مربع

سنگ‌کاری کف در تایل‌های 100*100 به بالا

توافقی

سنگ‌کاری بدنه و دیوارهای داخلی

100000 تا 150000 تومان

نصب سنگ پله

120000 تا 170000 تومان

البته در هنگام محاسبه هزینه نما کردن ساختمان با چنین متریالی باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • دستمزد سنگ دیوارهای خارجی برای ارتفاع کمتر از 3 متر بر اساس میزان متراژ پروژه محاسبه می‌شود.
  • معمولا برای نصب سنگ در ساختمان‌های امروزی نیاز به نصب داربست و کار در ارتفاع است. این مسئله نیز از جمله فاکتورهایی است که هزینه نهایی کار را افزایش می‌دهد.
  • استادکاران معمولا قیمت سنگ کاری در سبک‌های طرح‌دار را پس از بازدید از ساختمان و بر اساس طرح و نقشه معمار ارائه می‌دهند.
  • نرخ اتحادیه سنگ کاری نما سال 1402

عوامل و شرایط موثر در تعیین قیمت سنگ کاری نما

همانطور که بیان شد، عوامل متعددی در تعیین قیمت سنگ‌کاری تاثیرگذار هستند که از آن جمله می‌توان به دستمزد استادکار، قیمت مصالح ساختمانی و هزینه‌های جانبی اشاره کرد. در پروژه‌های ساختمانی از انواع سنگ استفاده می‌شود که هر کدام قیمت خاص خود را دارند. در ادامه برخی از مهمترین فاکتورهای موثر در محاسبه هزینه سنگ کاری معرفی شده‌اند.

  • روش و متد مورد استفاده در سنگ کاری

روش‌های چسبی و دوغابی را می‌توان از رایج‌ترین روش‌های نصب سنگ دانست. روش چسبی هزینه بیشتری را نسبت به روش دوغابی به پروژه تحمیل می‌کند و می‌تواند به راحتی تاثیرات خود را روی هزینه نهایی پروژه بگذارد. بنابراین بهتر است که مصالح ساختمانی را برای ساختمان خود انتخاب کنید که چسبندگی خوبی با ملات داشته باشند. انواع سنگ‌های تراورتن بهترین گزینه در این مورد هستند.

  • موقعیت و مکان انجام سنگ کاری

کار روی داربست به دلیل سختی کار، دستمزد استادکار را افزایش می‌دهد و در محاسبه هزینه پروژه تاثیرگذار است. در واقع کار در ارتفاع علاوه بر اینکه زمان انجام پروژه را بیشتر می‌کند، به مهارت بیشتری نیاز دارد، بنابراین دستمزد سنگ‌کاری نما و دیوار از کف بیشتر است. به طور معمول دستمزد اجرای کار در ارتفاع بیشتر از 3 متر با توافق طرفین تعیین می‌شود.

  • مساحت پروژه

برای پروژه‌های کوچک یا اصطلاحا خرده‌کاری، قیمت پس از بازدید و با توجه به زمان مورد نیاز برای اجرای کار اعلام می‌شود. لذا قیمت یک متر مربع سنگ‌کاری در مساحت‌های کم بیشتر از مساحت‌های زیاد است. به طور کلی مساحت‌ کمتر از 50 متر مربع شامل افزایش قیمت خواهد بود.

  • میزان نیاز به زیرسازی

اگر سطح مورد نظر مشتری نیاز به زیرسازی و ترازبندی داشته باشد، باید هزینه جداگانه‌ای برای این منظور به استادکار بپردازد. این هزینه در سال 1402 از سوی اتحادیه مربوطه به طور میانگین 40 هزار تومان بر حسب متراژ عنوان شده است.

عوامل و شرایط موثر در تعیین قیمت سنگ کاری نما

  • جنس متریال مورد استفاده

برای نصب برخی از انواع سنگ باید یک سری مراحل تکمیلی یا روش برش خاص به کار برد. برای مثال گرانیت نیاز به اسکوپ‌کشی دارد و این امر دستمزد نصب آن را افزایش می‌دهد. البته بهتر است که از متریالی که وزن هر متر مربع آن‌ها بالا است (مانند گرانیت) در نمای ساختمان استفاده نکنید.

یکی از بهترین گزینه‌ها برای نماکاری سنگ تراورتن است که با وجود داشتن خلل و فرج زیاد در ساختار خود، وزن بسیار پایینی دارد. همچنین این نوع متریال قابلیت چسبندگی خوبی با ملات دارد. اما با این وجود، جنس متریال می‌تواند روش کار را تغییر داده و در تعیین هزینه نهایی پروژه موثر باشد.

  • ابعاد سنگ

به طور کلی کار کردن با تایل‌هایی با ابعاد بزرگ به دقت، ظرافت و مهارت بیشتری نیاز دارد. ضمن اینکه هر چقدر ابعاد متریال مورد استفاده در پروژه‌های ساختمانی بیشتر باشد، وزن آن‌ها نیز بیشتر شده و جابه‌جایی دشوارتر است، بنابراین قیمت دستمزد سنگ کاری نما با چنین مصالح ساختمانی بالطبع افزایش خواهد یافت.