معرفی سنگ های مقاوم به نفوذ آب برای مناطق سردسیری

بهترین سنگ نما برای مناطق سردسیر، شاید اگر این سوال را از یک فرد عادی بپرسید که بهترین سنگ، برای سنگ‌نما در مناطق سردسیری چه نوع سنگی است؟ با تعجب از شما بپرسند مگر از هر سنگ‌نمایی در مناطق سردسیری نمی‌توانیم استفاده کنیم؟ ولی اگر به عنوان یک سازنده ساختمان در مناطق سردسیری کار کرده باشید؛ حتماً می‌دانید که جنس سنگ‌نمایی که در این مناطق مورد استفاده هستند با جنس سنگ‌نمایی که در مناطق گرمسیری استفاده می‌شوند؛ کاملاً متفاوت است.

شاید برایتان هنوز این سوال باشد که چرا سنگ‌های مصرفی اقلیم‌های گوناگون با همدیگر متفاوتند؟ یکی از عوامل تفاوت سنگ‌‌های مصرفی در اقلیم‌های گوناگون، سازگاری سنگ‌ها با آب و هوای محیط مورد نظر است.

بهترین سنگ نما برای مناطق سردسیر

 در این مقاله قصد داریم برای شما همراهان همیشگی بهترین سنگ نما مناسب مناطق سردسیری را با ذکر دلیل بیاوریم تا اگر می‌خواهید برای ساختمانی سنگ‌نما انتخاب کنید بدانید که از چه نوع سنگی می‌توانید در آن اقلیم استفاده کنید.

معرفی سنگ های مقاوم به نفوذ آب برای مناطق سردسیری

سنگ‌های ساختمانی انواع مختلفی با کاربردهای متفاوتی را دارند؛ که بر اساس شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر کارشناسان آنها را به خریداران پیشنهاد می‌کنند. اگر به سنگ فروشی‌های مناطقی با اقلیم‌های گوناگون سر بزنید؛ به راحتی متوجه می‌شوید بر اساس شرایط آب و هوایی حاکم بر آن منطقه جغرافیایی برای کار مورد نظر شما سنگ‌های خاصی را کارشناسان به شما پیشنهاد می‌کنند که ویژگی‌های منحصر به فردی را هر سنگ دارد.

دانستن برخی از این ویژگی‌های مهم در انتخاب سنگ خوب به شما کمک می‌کند. برای مثال سنگ‌هایی که در مناطق سردسیری برای سنگ‌نما استفاده می‌شوند باید در شرایط سخت آب و هوایی سال‌های متمادی را به خوبی دوام بیاورند و نفوذ پذیری آب کمی را نسبت به موارد مشابه داشته باشند تا به عنوان سنگ‌نما در مناطق سردسیری از آنها استفاده شود.

معرفی سنگ های مقاوم به نفوذ آب برای مناطق سردسیری

شاید یک فرد آماتور بپرسد که نفوذ پذیری سنگ‌ها چه تاثیری را می‌گذارد که می‌تواند آن را به عنوان یک سنگ‌نمای مناطق سردسیری انتخاب یا رد کند؟ حضور ذهن داشته باشید که نفوذپذیری آب، یعنی آن‌که آب از سنگ مورد نظر رد می‌شود و به پشت آن منتقل می‌شود. در نتیجه سنگ‌هایی که نفوذپذیری آب زیادی دارند باعث جذب آب در هنگام بارش باران و برف در پشت سنگ می‌شوند و پس از آن‌که برودت هوا کاهش پیدا کرد موجب یخ زدگی پشت سنگ می‌شوند. به مرور زمان این آب یخ زده به دیواره‌های مجاورش در سنگ‌نما فشار می‌آورد و باعث ایجاد ترک‌های ریزی در سنگ می‌شود که همین ترک‌های کوچک باعث فرو ریختن قسمتی از سنگ‌نما یا لق شدگی بخشی از آن می‌شوند.

معرفی سنگ های مقاوم به نفوذ آب برای مناطق سردسیری

برای انتخاب یک سنگ بر اساس محل مورد استفاده آن باید به مواردی همچون عایق حرارتی بودن، داشتن رنگ دلپذیر از دیدگاه مهندسان و صاحبان پروزه، مقاومت سنگ در برابر سرما و یخبندان‌های مناطق سردسیری، میزان تخلخل و پرداخت آسان سطح رویه سنگ دقت کنیم. از جمله سنگ‌هایی که برای سنگ‌نما در مناطق سردسیری می‌توانیم استفاده کنیم به سنگ نمای تراورتن عباس‌آباد، سنگ‌نمای تراورتن دره بخاری، سنگ‌نمای تراورتن تکاب، سنگ‌نمای تراورتن طرق، سنگ کریستال چینی و انواع سنگ گرانیت می‌توانیم اشاره کنیم.

معرفی سنگ های مقاوم به نفوذ آب برای مناطق سردسیری

موارد مهم در انتخاب سنگ مناسب برای مناطق سردسیر

اگر می‌خواهید نمای ساختمانی را در یک شهر سردسیری سنگ‌کاری کنید؛ حتماً به این موارد توجه کافی کنید. سنگی را برای نمای ساختمان انتخاب کنید که عایق حرارتی خوبی باشد و از نفوذ سرمای بیرون به داخل ساختمان جلوگیری کند. با توجه به جهت‌گیری ساختمان نسبت به خورشید در انتخاب سنگ نما دقت فراوانی کنید؛ اگر ساختمان مورد نظرتان در جهت شمالی واقع شده است چون نور و حرارت کمتری را نسبت به یک ساختمان مشابه که در جهت جنوبی واقع شده است از خورشید دریافت می‌کند پس سنگی را انتخاب کنید که در سرما بیشتر مقاومت کند.

در تهیه سنگ‌ها بر اساس آن‌که سنگ مورد نظرتان را کجای ساختمان می‌خواهید مصرف کنید به این موارد حتماً دقت فراوانی کنید. سنگی متناسب با آب و هوای مکان مورد نظرتان حتماً تهیه کنید. ظاهر سنگ را حتماً دقت کنید که بدون ترک یا خلل و فرج و پوسیدگی و ... باشد تا طول عمر بیشتر و بهتری را داشته باشد. به لب پریدگی‌ها و شکستگی‌ها یا ترکهای زیر روی سنگ دقت کنید و آنها را کنترل کنید؛ چون به مرور زمان باعث آسیب دیدگی سنگ می‌شوند.

اگر یک سنگ مرغوب و با کیفیت را از یک سنگ نامرغوب و بی‌کیفیت نمی شناسید حتماً با یک کارشناس مورد اطمینان برای خرید سنگ بروید. حتماً به رنگ سنگی که می‌خرید دقت فراوانی کنید که در یک طیف رنگی خاص باشند و تلرانس رنگی فراوانی را نداشته باشد.

بهترین سنگ نما برای مناطق سردسیر

بهترین رنگ سنگ برای مناطق سردسیر

به عقیده کارشناسان این صنعت سنگ‌نما در مناطق سردسیری بهتر است که از طیف رنگی تیره به جای طیف رنگی روشن انتخاب شوند. در واقع هر چقدر طیف رنگی مورد نظر در سنگ‌نمای مصرفی تیره‌تر باشد جذب حرارت بیشتری را از محیط دارد و در نتیجه ساختمان گرم‌تر می‌شود؛ به همین دلیل کارشناسانی که در مناطق سردسیری‌ سنگ‌کاری می‌کنند پیشنهاد طیف رنگی تیره را به مالکان پروژه می‌دهند؛ و کارشناسان به علت جذب حرارتی کمتر در مناطق گرمسیری پیشنهاد طیف رنگی روشن را به مالکان پروژه می‌دهند.